Na dubajském trhu s rezidenčními nemovitostmi dochází ke změně paradigmatu, pokud jde o průměrný věk majitelů domů, přičemž se předpokládá, že většinu kupujících brzy převezme generace Z, uvedli hráči v oboru.
Trendy, jako je udržitelné bydlení a integrace nových technologií do bydlení, se rovněž prosazují u nové skupiny kupujících, což developery nutí upravovat koncepty a návrhy nových projektů tak, aby vyhovovaly novým preferencím kupujících, které se v současné době dostávají do popředí.
„Dubajský trh s bydlením stále více zaznamenává výrazný posun v profilech kupujících, přičemž věk kupujících se neustále snižuje,“ uvedl pro Arabian Business Ankur Aggarwal, předseda představenstva a zakladatel dubajské společnosti BNW Developments.
„Zatímco mileniálové, tedy lidé narození na přelomu 80. a 90. let, jsou v současné době v čele nákupních trendů, pokud jde o bydlení v Dubaji, očekává se, že generace Z, tedy lidé narození na konci 90. let, brzy převezme většinu kupujících,“ řekl.
Aggarwal uvedl, že se jedná o významný posun oproti trendům nákupu pozorovaným v minulém desetiletí, kdy byl průměrný věk kupujících nemovitostí v Dubaji - a SAE - mnohem vyšší.
Farooq Syed, generální ředitel společnosti Springfield Properties, vzestup generace Z jako majitelů domů v Dubaji mění podobu realitního trhu.
„Tato demografická skupina dává přednost vlastnictví domů kvůli rostoucím nákladům na nájemné, flexibilním pracovním podmínkám a globální přitažlivosti Dubaje jako centra talentů, inovací a vysoké životní úrovně,“ řekl Syed pro Arabian Business.
Další hráči v oboru uvedli, že také zaznamenávají zvýšenou poptávku po rezervacích od stále většího počtu mladých investorů v jejich připravovaných projektech.
Odborníci z oboru uvedli, že zaměření SAE na ekonomickou diverzifikaci a vyšší růst HDP spolu s investičními a politickými iniciativami, které mají ze země učinit mezinárodní centrum pro nové technologické a finanční odvětví, přilákaly velké množství mladých profesionálů z celého světa, aby se přestěhovali do země v Perském zálivu, což vyvolalo nové kolo nárůstu poptávky na tamním trhu s nemovitostmi.
Nízké úrokové sazby a snadné splátkové plány nabízené developery patří také mezi hlavní faktory, které povzbudily a umožnily mladým kupujícím, uvedli.
Syed uvedl, že generace Z je také hnací silou inovací, což developery nutí upravovat koncepty a návrhy nových projektů tak, aby vyhovovaly jejich novým preferencím.
„Technologie chytré domácnosti, jako je automatizace s umělou inteligencí, systémy optimalizace spotřeby energie, pokročilé inteligentní zabezpečení a spotřebiče připojené k internetu věcí, se stávají standardní součástí moderních projektů, což odráží hodnoty a preference generace Z,“ řekl.
Aggarwal uvedl, že s dalším nárůstem poptávky ze strany generace Z se dubajský trh s nemovitostmi nadále rozšiřuje a vyspívá, což dokládají i nedávné údaje.
Zástupci odvětví uvedli, že spolu s příchodem mladších zájemců o bydlení roste na dubajském trhu s nemovitostmi také důvěra v oblasti mimo centrum města.
Tento trend byl obzvláště výrazný v roce 2024, kdy trh s rezidenčními nemovitostmi ve městě zaznamenal významný posun v zájmu investorů, uvedli.
Nově vznikající čtvrti, jako je Dubai South a Jumeirah Village Circle (JVC), získávají v poslední době na dynamice díky nové generaci mladých kupců domů.
Údaje o výkonnosti dubajského trhu ve třetím čtvrtletí roku 2024 rovněž potvrzují trend, že dostupnější segment bydlení zaznamenal výrazné zhodnocení, přičemž ceny se v tomto období vyšplhaly až o 12 %.
„To doplňuje zavedené oblasti, jako jsou Dubai Marina, Business Bay a Dubai Silicon Oasis,“ uvedl Aggarwal.
Zakladatel BNW Developments nicméně uvedl, že centrum Dubaje a Dubai Marina stále zůstávají klíčovými investičními destinacemi.
Syed uvedl, že díky dostupnosti virtuálních prohlídek, doporučením nemovitostí na bázi umělé inteligence a digitálním nákupním platformám se proces nákupu bydlení stal bezproblémovým a atraktivnějším i pro mladé kupující.
Dodal, že tento posun také podnítil makléřské společnosti k zavádění nástrojů založených na umělé inteligenci a pokročilých digitálních platforem, aby lépe splnily očekávání této technicky zdatné generace.
Dodal, že tento posun také podnítil makléřské společnosti k zavádění nástrojů založených na umělé inteligenci a pokročilých digitálních platforem, aby lépe splnily očekávání této technicky zdatné generace.
„S tím, jak se odvětví vyvíjí, reagují developeři a makléřské společnosti nabídkou rozmanitých možností bydlení, od cenově dostupných nemovitostí, které doplňují ultra-luxusní segment, až po udržitelné a technologické domy,“ uvedl vrcholný manažer společnosti Springfield Properties.